Lunes

Lange sen det var en vettig uppdatering. Nu ska jag forsoka komma med en.
Vi har hunnit byta land sen senast, till El salvador, och ar nu i en liten stad som heter Juayua, "whyoha". Jattefint i alla fall och hyffsat tyst sa jag alskar att vara har. Vi kom igar och under varje helg ar det matfestival har sa det var otroligt mycket folk och saker att kopa och ata. Sjalv kopte jag en latsasodla i skumgummi for en dollar, kap tyckte jag. Du vet Jenny en san som du hade kopt pa typ Kreta nar vi var sma med pinne som man kunde ga runt med, fast min ar mycket finare :D

Idag har vi hajkat till sju olika vattenfallvilket var helt fantastikt for att uttrycka sig gammalt. Det var hyffsat brant och vi gick i en djungel av kaffeplantor sen kom vi fram till det forsta vattenfallet och dar fick vi klattra ner for det med rep. Skitkul och laskigt! Vandring i floden nedanfor och sen lunch mitt i djungeln. I slutet av turen var vi vid ett stort vattenfall och badade. Jag blir nastan avundsjuk sjalv nar jag tanker pa hur gutt det var. Nu ar vi svintrotta och imorgon aker vi vidare till en annan liten stad langs det som kallas ruta de flores ( vagen med blommorna) passande for mig! Da ska vi aka linbana genom djungeln och forhoppningsvis se nagra apor vilket vi inte fick se idag for vi hade fem hundar med oss som var till for att doda(!) alla djur som kunde vara lite eller inget farliga for oss.

Sedan sist har vi akt snowboartd/pulka pa en vulkan, en aktiv sadan men bara var 15 ar. Det kom lite puffar fran den nar vi var dar uppe och sanden var helt brannande varm av vulkanens varme. Det var i alla fall skitkul men min pulka var inte lika snabb som de svenska tjejerna vi akte dit med. :p Erik var en riktig hejjare pa att snowboarda och vi var duktigt skitiga nar vi vande hemat.

Jag kanner att jag haller pa att bli mer och mer modig och vilja gora laskiga saker. For mig ar det valdigt positivt for innan var jag en riktig mes. Kanske inte sa lugnande for er dar hemma att hora:P
Jag har till och med testat (som Erik sager) att surfa. Sjalv har han akt i tva dagar men jag var helt nojd efter att blivit uppspolad pa stranden en gang bland massa stenar.

Vi har varit en kort svang i San Salvador vilket inte var nagon hojdare. Valdigt kriminellt med massa vakter med gevar och baseballklubba och taggtrad runt alla hus, vilket det ar mer eller mindre overallt i de har landerna. Det var en valdigt amerikansk stad med manga overviktiga manniskor och snabbmatshak.

Sen senast har vi akten valdans massa buss ocksa. Det skulle ta 6 timmar till San salvador fran Leon men det tog 11! Tva passkontroller da vi blev uppradade pa led och fick vanta i flera timmar, lite Rysslandkansla pa det. De hade ocksa en knarkhund som sokte igenom allas vaskor som vi fick plocka ur bussen och sen skulle den nosa pa oss. Han hittade tydligen nagot pa en och da fick ha ga in ett rum med sin vaska och vi fick vanta en timme och sen slappte dom han bara och vi fick aka vidare. Konstigt!
Ska saga er att det ar inget vidare att aka gammal amerikansk skolbuss(chickenbuss) i elva timmar med halvt om halvt magsjuka. Nu ar jag frisk och sta pa egna ben dock :)

Vi alskar att resa och kan inte ha det battre just nu.
Puss och kram skumbanan!

frutas, pescado, domir

Idag har vi haft turbospanska lektion, det vill saga tva timmar hogintensiv inlarning av en latinamerikan som inte kunde en gnutta engelska. Latt att lara sig vad alla regelbundna verb och reglerna till det ar da. Imrogn ska vi ha en timme till. Jag citerar som Erik sa: "Sa har mycket lar sig inte ens de som laser spanska pa flera manader".

I eftermiddag akte vi till en gammal ruinstad, trodde vi i alla fall. Det fanns lite tegelstenar som stack upp har och var. Det jobbigaste var val anda att ta sig dit. Forst taxi till busstationen och sen chickenbuss i en timme och sen byta och vanta och sen buss igen typ en timme. Framme vid 4, de stanger 5 gar vi runt dar med en guide och sen far vi aka mopedbil halva vagen tillbaka hem. Full rulle pa den alltsa i uppforbackarna!

Igar trodde jag att det hade hant, att vi hade blivit bestulna. Vi var pa en strand vid havet och sa gick vi och at ca 50 meter bort men lamnade vara bocker och lite annat krafs. Nar jag tittar ditat ser jag att allt ar borta, helt borta. Erik gar dit och sa ser jag att han hittar lite saker var stans. Da ar det en jattestor vag som kommit och skjolt ivag alla sakerna. Eriks bok pa 600 sidor ar fortfarande blot och hans ena sandal forsvann men efter en stunds letande hittar vi den. Inte kul med bara en sko!

Sag forresten varldens storsta kackerlacka forra natten, tror inget slar den.
Imorgon ska vi surfa pa vulkanen och sen pa onsdag aka vidare till El Salvador.

Cykel, spanska och surfing

Tillbaka fran on och nu befinner vi oss i leon efter en spannande aktur i Nicaraguas chickenbussar, da vi sedvanligt far hoppa av i farten. Nu ar vi i alla fall har och har spanat in stan och har planer pa att ga i spanskaskola nagra dagar for vi kan inte mer an att fraga vad det kostar och saga hej typ, och saga buss och bat pa spanska. Imorgon ska vi aka till Stilla havet och bada och pa mandag blir det antagligen att surfa ner fran en vulkan pa lava. Jag ar redan skitskraj men det finns nog nagon pulka jag kan aka istallet for brada.  Det kan tydligen ga upp till 70 km/h!

Pa ometepe, on, hyrde vi cyklar saom var i ett fruktanskvart skick med bara paklisterade shimanologgor och daliga bromsar.  Skumpa fram pa en i pricip olandsaker med feta stenbumlingar plus fet vaska var ingen hojdare men var anda vart upplevelsen att cykla pa en Nicaguransk crossbana. Vi vandrade upp till ett vattenfall som var 35 meter hogt vilket var helt fantastiskt och pavag ner stoter vi pa flera vralapor som slass. De ar forresten helt galna pa att vrala, forsta gangen fattade vi inte vad det var som ekade over hela djungeln men lite information fran en tant som forfoljer oss fick vi veta en hel del om allt :P
Senare pa on hittar vi inte pa sa mycket mer anatt vi badar i ett oga, vilket ar ett mineralhal med fint och klartvatten, och cyklar lite till.

De dricker nagot helt markligt har i nicaragua i sma plastpasar med sugror och is och vi har kommit fram till att det ar i princip fargamne och socker ( vi har sjalva provat). Jag kan inte forsta hur det kan vara gott alltsa. Forresten tror jag dom overdoserar fargamnen och smakamnen, som vi antar ar forbjudna i Sverige, i allt.

Idag har vi forsokt att kopa nagra klader men det finns inte mycket snyggt. Erik inforskaffade sig ett par gula kalosnger och tillsammans kopte vi den nittioelfte solkramen och varldens markligaste alcogel, det ar ett kors pa!

Hur har ni det dar hemma? Det kanns som om vi har varit ivag i en evighet men forst idag har vi behovt tvatta, ganska imponerande anda! Ni som ar sugna att beratta kan val hora av er pa mailen/facebook.

Har hort om Japan och allt skit som hander dar. Planen var ju att vi skulle dit och det var val ett av landerna vi helst ville aka till. Nu verkar det inte bli sa och det kanns aningens trakigt.

Idag pa bussen forresten sa stod det en man mitt i gangen och forst trodde vi att han salde nagot men han fçholl predikan och lade handen pa alla i bussen och valsignade oss sen salde han pennor! En till sak, han vi traffade pa mertorailen i Miami traffade vi igen, eller stotte pa och han skrek sexy pers till erik eftersom han hade min handvaska. Cool kille han alltsa!

Puss och hejs!

PS. Inte magsjuka an!

Granada

Vi anlande till Nicaragua igar morse, kl 5! Vi sov pa flygplatsen i Miami i tva timmar sen flog vi kl 4 darifran och sedan vidare med taxi och sen buss hit till Granada. Det var skont att slippa huvudstaden har sa fort som mojligt eftersom den inte verkade vara vidare turistvanlig. I taxin holl taxichaffisen kora pa en hund och hans bil slutade att fungera vid varje rodljus sa da korde han mot rott istallet. Mycket action for att ha fatt sa lite somn. Pa bussen var det fruktansvart mycket folk och man fick i princip hoppa av i farten!

Har pa hostelet vilket ar valigt bra far vi ringa hem till Sverige gratis, fritt internet och mysig atomsfar med hangmattor och pool. Kanns valdigt lyxigt jamfort med resten av staden. Husen har ar malade som min tvattstuga hemma, i alla miljoner farger helt enkelt men det ar kanonfint. Manniskorna har ar valdigt fattiga och igarkvall var det tva personer framme och ville ata var mat pa restaurangen. Manga gar runt och saljer alla mojliga saker som toapapper, plasthastar, tavlor, cigg, godis, krukor och sockervadd. Det finns de som enbart saljer mobilladdare ocksa, i hundratal!

Det ar i alla fall valigt kul att ga runt har i stan och kolla pa alla tokigheter som finns men vi har gjort lite annat ocksa. Idag har ci varit pa utflykt till en strand vilken skulle vara den finaste i Nicaragua, tycka vad man vill men det kandes inte valigt speciellt. Skont var det ia alla fall att komma bort fran all calcuttamusik och we no speak americano musik pa hogsta volym och alla galna tutande taxichaffisar.

Det ar rysligt billigt har ocksa, igar brande vi ca 350 kr tillsammans inklusive boende och idag ungefar detsamma.
Maten ar helt knasig, tacon som vi langtat efter ar som typ torillabrod da man lagt nagot markligt i, typ kycklinggegga och sen rullat ihop det. Det ar inte som svensk tacos direkt men ungefar som quasidillas. Det finns inte ens den traditionella tacokryddan i tacosen har.

Imorgon ska vi aka ut till en o som ar egentligen tva vulkaner som heter Isla de ometepe. Dar ska vi stanna nagra dagar och sedan vidare till Leon.

Puss och hejs

In Miami bitch

Har i Miami har vi det underbart med lite for mycket sol, for dyr mat och haftiga manniskor. Som igar pa mertomovern dar tva killar star och rappar skithogt i hela vagnen, en ser ut som en liten tomte coh den andra med varsta blingbling halsbandet och olmage. helt enkelt det finns skithaftiga manniskor har som gor precis det de kanner for och har inga hamningar som vi svenskar har. Fantasktiskt underhallande!

Igar var vi i everglades och sag pa krokodiler och safarikillen tvingade mig att pussa en jattestor groda! Det blev ingen prins :(
Det var spannande att aka svavare och se massa krokodiler och fina faglar i vilt tilsstand.
Vi har ocksa hunnit med att ata alligator, vilket som smakar som kyckling.

Vi bor i ett skitdragigt rum, vilket ar pa manga satt. Inget drag i kranen men i duschen och sa ar det varldens glipa i fonstret sa igar nar det var typ storm stod gardinen rakt ut! Det ar drag ocksa for metromovern, som ar som bara en eller tva tunnelbanevagnar som kor pa en bergodalbanerals 10 meter upp i luften, precis utanfor vart fonster dar den passerar var 5 minut ungefar. Ingen ljudisolering heller men vi trivs anda som fina fisken.
Forresten ar metromovern heltgratis (!) sa igarkvall festade vi pa att aka hela linjen runt ett varv :P

Har finns det ingen heller som har smorjt sina bromsar pa bilarna, vilka ar enorma stadsjeepar, sa det gnislar som bara den!

Rsan hit gick fantastiskt bra och vi ar valdgt aterstallda efter flygturen pa tio timmar. Nar vi anlande till berlin visade det sig att vi inte behovde hamta ut vaskorna sa vi drog in till Berlin och sov dar pa ett hostel brevid tagstationen for bara hundra kronor, vilket var valdigt vart  det eftersom vi annars hade fatt sova pa flygplatsgolvet. Nar vi anlande till Miami var vi valdigt nervosa for att inte fa komma in med passgubben var valdigt trevlig och trodde att vi jobbade som larare sa det gick fint :)

Idag ska vi forsoka hitta nagot kulturellt i denna stad, vilket det inte verkar finnas eller ga pa shoppingcenter. Det finns inte jattemycket att gora har om man inte gillar att bara ga runt och se alla manniskor, skyskrapor och lyxiga batar eller sola och bada, vilket ar faktiskt valdigt underhallande.

Tack for mig denna gang, vi hors nar vi ar i Nicaragua!

Framme!

Allt ar super! idag har vi solat och badat och jag har inte brant mig, dock har erik gjort det! just nu snyltar vi pa apple stores dator sa det far bli lite mer utforligt nar vi hittar ett internetkafee
Allt gick super med flygningarna och vi ar inte jetlaggade som tur ar!
Imorgon ska vi till everglades  :)

Jonne gästbloggar!

Nu har jag varit bussig och fixat till Ida och Eriks design till bloggen, och kunde bara inte låta bli att skriva lite.
(Ida, jag behövde bara skriva in era namn under profil-inställningarna så kom profilbild+information upp. Den gula texten du ville få bort kommer att vara där, men det går att byta färg om du vill)

Jag hoppas verkligen att ni får en kanonbra resa, med inte allt för mycket oflyt. Glöm inte att njuta av varenda stund och glöm inte att ta det lite lugnt mellan varven också. Kommer sakna er så satan, speciellt Ida (sorry Erik^^), som alltid vart min personliga assistent. Blir svårt att klara mig ytterligare fem månader utan dig!
Yoooou haaaave the tiiime of yoooour liiiiife! (dirty dancing-melodin) GLÖM INTE DET!

And I need you now tonight,
And I need you more than ever,
And if you only hold me tight
We'll be holding on forever,
And we'll only be making it right,
'Cause we'll never be wrong

I ÖÖÖÖVERMORGON!!!!

Det är faktiskt sant, vi åker i övermorgon! Så länge som vi har väntat och längtat och sparat och slitit så är det äntligen dags! Jag har sjukt svårt att fatta att vi nästan ska vara iväg i 5 månader, bara Erik och jag, och inte träffa någon av er.

Nu är vi i packartagen och det blir nog inte så mycket trots allt vilket är fantastiskt skönt. Vi har också varit duktiga och äntligen fixat reseförsäkring! Dock inte visum som är alldeles för svårt så det skiter vi i och koppas vi får komma in ändå. Nä så är det inte riktigt :P Vi tänkte väl fixa det på ambassader när vi är iväg, vilket känns sådär nojjigt när man ska snacka engelska om viktiga saker med människor som inte är speciellt bra på det.

Alltså på måndag eftermiddag är vi i Miami och där ska vi vara tills lördag då vi flyger till Nicaragua. I Miami är det nu 25-30 grader (säker källa) och soool! Där ska vi sola och bada och åka ut på everglades vilket är en stor träskmark där vi ska se på krokodiler!