Det snurrar i min skalle

Eller det gungar rättan sagt. Vi har tillbringat nästan två dygn pa en båt i "skärgården" här. Det är nästan 20 meter höga öar som sticker upp ur vattnet lite här och där. Fantastiskt fint och med egen guide, hellat kock och en döv gubbe till kapten, och en husmus saklart. Han rotade runt i en påse under natten inne i kabyssen sa jag inte kunde sova, pa nastan hela natten.
  Igar var vi och kajakade i en lagun och sen blev det lunch med pinnar sittandes pa rismatta uppe pa båttaket. Det ar som flera sma fiskebyar darute som har sina hus pa flytplotoner och sina och sina odlingar av fisk, bläckfisk och ostron. Hos en san familj spenderade vi natten. Harligt och riktigt genuint att se 12 stycken mannsikor smalas for att ata middag pa golvet och sedan krypa in i det 10 kvadratmeter stora huset och ligga och sova pa golvet. Tank sa har de det varje dag och natt, att de bara orkar.
  Diska i havsvattnet och tomma sig och sina sopor i havet var ocksa vad som gallde dessa manniskor. Sa det var valdigt mycket skrap i hela omradet.
  Idag vaknade vi valdigt tidigt, kl 3 pa grund av jetlaggen. Spannnande att se alla dessa manniskor som faktiskt bor pa de flytande bryggorna vara uppe sa tidigt for att forbereda dagen ostronarbete. Man tar tydligen sand fran havsbotten och lagger i korgar och sa far de vara under vatten i valdigt lang tid och sen blir det ostron, kan  det vara sa enkelt nar det kostar 100/kg?
  Efter frukost akte vi till en grotta och sen till en ö dar det skulle finnas mycket apor. Erik lyckas att sta 2 meter fran en apa och far riktigt fina kort!
  Pa hemvagen var det valdigt vagigt sa jag var tvungen att dampa mina nerver med en öl, och det var val det enda påbudet pa den trippen. Jag som alltid ar sa nojjig..

Imorgon lamnar vi Cat ba och Halong bay for att hamta var vaska som ska finnas pa flygplatsen. Vi kan ju hoppas pa det i alla fall. Daefter drar vi till huvudstaden for att fixa med en massa saker och aka till nagot bhuddistställe som tydligen ska vara skithäftigt, enligt Erik.
  Dareter aker vi till Laos och ska bo i en koja hogt uppe i ett trad mitt i djungeln i nagra dagar. Dar ska vi aka ziplining och se pa gibbonapor och tigrar.

Har ar allting underbart, manniskorna ar fantastiska, pa manga satt. Deras sprak ar helt underbart roande och hur de beter sigar kul att studera, knappast som oss vill jag saga. Det ar populart med rishatt sa en san ska jag inforskaffa, sa jag smalter in lite battre. Blont hår ar inte den vanligaste fargen här.

Nu har det gatt halva tiden pa var resa och snart sa kommer kanske Eriks kompis Alex till oss i Malaysia. Darefter kommer fohoppningsvis min storasyster Karin och da ska vi antingen vara i Indoneisen eller Filippinerna. Sen ar nastan tiden slut och vi maste vända hem till Kalmar igen, och jag kan erkanna att jag langat efter det lugnet som finns dar. Inte massa tutande och tjatande hela tiden.

Snart ska vi forsoka komma med nagon slags summering fran Centralamerika som vi knopade ihop pa de 26 timmar langa flygningen hit.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0